02 April 2010

XPDC Memancing Di Bintuka ( 21 Mac 2010 )



Memandangkan kelas tiada pada 21 Mac 2010, waktu yang terluang di manfaatkan sepenuhnya untuk menduga tarikan ikan di Sg Bintuka,Beaufort. Seawal jam 0400 pagi ( mamai lagi ), kami bergerak dari rumah abang saya di Sipitang ke Jeti Hj Kumit di Bintuka. Rasa malas pada mulanya ada,tetapi memandangkan dah lama tak memancing, last2 bersemangat juga untuk turun menduga ikan di Bintuka. Kami selamat sampai ke Jeti Hj Kumit sekitar jam 0545 am. Langkah pertama adalah menyiapkan bot & peralatan memancing lain agar semuanya dalam keadaan baik, mana tau dapat merasa tarikan ikan 5KG kan ???

Lokasi pertama memancing, saya & fazli tidak merasa pun tarikan ikan. Kail tersangkut di dasar ada lah juga. Hehe, tapi team sebot kami ( Jeep ) dapat menaikkan serunsung 1.5KG beserta ikan-ikan lain seperti kerapu dan seangkatan dengannya. Perpindahan ke port kedua menyaksikan dalam tempoh 10 minit,kami tak cukup masa melayan tarikan ikan putih & kerapu. Dalam tempoh tu jak saya dapat menaikkan 3 ekor ikan putih (average berat 0.6-0.8 Kg ). Fazli & Jeep pun dapat menaikkan beberapa ekor ikan.

Port-port memancing berikutnya dapatlah juga beberapa ekor ikan, tapi tak sehebat Port Kedua tadi, tak menang tangan dibuatnya. Apapun, ni kali pertama gunakan joran, mula-mula kekok juga, last2 dah pandai sikit2 dengan bantuan fazli. Sampai ke rumah jam 0845 pm. Huhuh, tired mmg lah tired, tapi puas hati cz dapat menaikkan beberapa ekor ikan. Sory x dapat amik gambar cz excited melayan tarikan ikan di samping untuk mengelakkan ikan terlepas ( Jeep  2 kali terlepas ikan besar, tali putus ). Huhuh.

Tq all especiallly to my brother y bagi pinjam joran ( hehe ). Nanti da kesempatan,nak turun lagi...

No comments:

Post a Comment